Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!

1) VUVUZELAS: penonton di seluruh dunia dan bintang bola sepak - termasuk bintang Portugal Cristiano Ronaldo dan Argentina Lionel Messi - mengeluh tentang bunyi pekikan dalam stadium di Afrika Selatan. Itu menghidupkan gesaan untuk melarang vuvuzela, tapi Presiden FIFA Sepp Blatter menutup sebarang perbincangan semenjak awal kejohanan. Pengusaha  Cape Town telah mengubahsuai rekabentuk muncung vuvuzela sedikit kecil dan hasilnya kenyaringan dari 134 desibel diturunkan ke 121 desibel.

2) BOLA: Bola rasmi Piala Dunia 2010, Jabulani buatan Adidas kelihatan di sini, adalah teruk, kata pemain. Bola itu terbang sukar diduga dan telah menghasilkan jumlah jaringan paling sedikit dalam sejarah Piala Dunia. Jabulani diterjemahkan sebagai "bersukacita" di Zulu, tapi itu menyebabkan reaksi berlawanan. "Bola ini adalah bola terburuk yang pernah saya lihat dalam hidup saya," kata jurulatih England Fabio Capello. "Untuk pemain itu mengerikan - khususnya untuk para penjaga kerana tidak mungkin untuk menganggar laluan bola. Bola itu baik ketika anda bermain hantaran pendek tetapi apabila anda cuba untuk beralih bola dengan hantaran panjang itu benar-benar sukar untuk memahami laluan. Kadang-kadang mustahil untuk mengawalnya."

3) PENAFIAN JARINGAN USA: Pengadil dari Mali Koman Coulibaly (kuning) tidak menjelaskan mengapa beliau melakukannya dan menolak untuk menjawab pertanyaan daripada wartawan mengapa beliau menafikan jaringan kemenganan pemain Amerika Syarikat, Maurice Edu menentang Slovenia. Pada perlawanan 19 Jun itu, melihatkan Amerika (warna biru) bangkit luar biasa daripada ketinggalan 0-2 berakhir dengan seri. "Dia mencapai apa yang  orang lain  tidak boleh lakukan lebih daripada 100 tahun," tulis Paul Kennedy, dari majalah Soccer Amerika . "Dia membuat rakyat Amerika peduli dengan penuh semangat tentang bola sepak." Mr Coulibaly tidak dipilih untuk terus memimpin di babak kedua Piala Dunia.

4) Bola Tangan HENRY: Bola tangan Thierry Henry ketika perlawanan kelayakan November lalu memberi Perancis mengetepikan Ireland dan membawa Les Bleues ke Piala Dunia.

5) BOIKOT PERANCIS: Apapun cara kontroversial Perancis yang memenuhi syarat kelayakan, mereka masuk ke Piala Dunia sebagai salah satu pasukan paling berbakat. Tetapi Les Bleues dilarutkan ke dalam satu peristiwa kontroversi yang memalukan diri sendiri dan negara mereka. Penyerang Nicolas Anelka menghamburkan serangan kata-kata kesat kepada jurulatih mereka Raymond Domenech, yang kemudian disingkir keluar daripada skuad Piala Dunia dan mendorong protes pemain-pemain lain memboikot sesi latihan mereka.

6) KAD MERAH NIGERIA: Nigeria Sani Kaita bertindak balas selepas digulingkan kerana menendang pemain Greece di paha. Itu tendangan lemah yang langsung tidak mengenai sasaran, tapi pemain Greek Vasilas Torosidis melompat ke tanah menggelupur. Sama ada ya atau tidak Torosidis berlakon, kad merah dari pengadil Colombia Oscar Ruiz menamatkan peluang pasukan untuk bangkit kembali daripada ketinggalan 1-2 pada tarikh 17 Jun. Kerajaan Nigeria meletakkan keselamatan di sekitar Kaita selepas dia menerima lebih daripada 1,000 e-mel ancaman mati daripada rakyat mereka sendiri.

7) SENGKETA UPAH: Sebuah mogok upahan oleh penjaga keselamatan di stadium Piala Dunia menyebar ke separuh daripada 10 stadium yang lain, memaksa polis masuk campur dan menjalankan tugas mereka. Perselisihan pembayaran adalah contoh profil yang paling tinggi  daripada banyak kekecewaan rakyat Afrika Selatan bahawa kekayaan dituangkan ke Piala Dunia tidak menitis ke bawah.

LAGI BERITA

MACAM-MACAM ADA

BlogMalaysia.com

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic