Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!


Mantan Uruguay antarabangsa Gus Poyet telah membela Luis Suarez apabila menepis bola di atas garisan gol yang membantu kemajuan skuad Amerika Selatan itu ke separuh akhir Piala Dunia, dengan mengatakan penyerang itu "satu pengorbanan untuk pasukan''.

Bola tangan Suarez mencegah penyerang Ghana Dominic Adiyiah dari menjaringkan gol di minit terakhir dari masa tambahan pada suku terakhir di Johannesburg. Dia dihantar keluar tetapi Asamoah Gyan mensia-siakan peluang penalti yang diberikan, dengan Uruguay menang dalam penentuan sepakan penalti. Poyet berpendapat Suarez  tidak harus diberi label penipu dan menganggap dia hanya melakukan apa yang harus ia lakukan.

Bekas pemain tengah Chelsea dan Tottenham itu berkata kepada BBC Radio Five Live: "Saya sedikit kecewa dengan beberapa orang bercakap tentang penipuan. Saya rasa itu sememangnya mengarut. Itulah satu pengorbanan untuk pasukan. Itu membuat sesuatu menjadi kenyataan untuk sepanjang hidup mereka. Itu satu pertolongan untuk negara sebanyak 3.5 juta orang untuk sampai ke separuh akhir untuk pertama kalinya dalam bertahun-tahun.

"Anda mengatakan pemain perlu membiarkan bola masuk? Apakah itu bola sepak? Saya fikir anda kehilangan sesuatu yang sangat penting di sini. Saya rasa anda menyebutnya penipuan apabila anda cuba untuk menjaringkan gol dengan tangan, untuk mengambil keuntungan ketika pengadil tidak dapat melihat. Semua orang melihat. Pengadil juga melihat. Dia memberi. kad merah kepada pemain (Suarez). Pemain itu (Gyan) memiliki kesempatan untuk menyempurnakan peluang tetapi tidak.

"Kami kehilangan sesuatu yang sangat penting. Apabila anda naif, anda tidak memenangi pertandingan bola sepak. Suarez menempatkan diri di depan seluruh negeri dan kerana itu Uruguay di separuh akhir.''

LAGI BERITA

MACAM-MACAM ADA