Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!


1. Belanda tidak akan kagum dengan taktik permainan tiki-taka Sepanyol.

Bahkan, Belanda mengisytiharkan mereka yang menciptanya dan mereka memang benar. Sepanyol dasarnya dipenuhi pemain Barcelona dengan beberapa pertambahan, dan DNA bola sepak kelab Catalan itu dimasukkan oleh legenda Belanda "Total Football"  Johan Cruyff. (Cruyff, sebenarnya adalah akar umbi untuk Sepanyol) Pemain Jerman mengakui selepas kekalahan separuh akhir mereka disebabkan oleh permainan Sepanyol. Tetapi Belanda tidak akan terpengaruh. Mereka bermain, dan bermain melawan, gaya ini sejak mereka pertama kali menciptanya selama lima tahun. Mereka tidak akan mengalah dan mengagumi kebanggaan Sepanyol itu ke atas permainan mereka sendiri.

2. Jika Sepanyol adalah Barcelona yang menyamar maka pasukan Belanda mempunyai senjata sulit mereka yang telah menenggelamkan lawan mereka sekali musim ini. Wesley Sneijder membuktikannya dengan Inter Milan iaitu dengan kurangnya kawalan bola daripada pihak lawan Sepanyol, dia tahu bagaimana membuat lebih banyak peluang gol. Lihat saja klip video kejayaan Inter mengalahkan Catalans di pusingan pertama separuh akhir Liga Juara-Juara. Sneijder akan berusaha untuk menambahkan jaringannya, dan mencipta peluang untuk Arjen Robben dan Robin van Persie.

3. Mark van Bommel adalah seorang pemimpin pantomim penjahat dalam bola sepak. Bagaimana dia tidak dihantar keluar sebelum separuh masa dalam kedua-dua perlawanan menentang Brazil dan Uruguay hanya diketahui pengadil  FIFA. Dia, secara umumnya, licik dan jahat. Tetapi dia juga pemain yang sangat cerdas yang akan menyebabkan kerosakan dengan taktik segitiga cantik yang pemain Sepanyol Xavi dan Iniesta suka bermain di tengah padang. Dia akan keluar untuk mengawal pemain tengah Sepanyol yang dipenuhi dengan seniman tetapi tidak mempunyai seorang pengawal pintu(bouncer).