Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!

UEFA telah menghadiahkan Itali dengan kemenangan 3-0 setelah kempen kelayakan Euro 2012 mereka  melawan Serbia di Genoa ditamatkan kerana masalah penonton. Serbia juga harus bermain dua perlawanan mereka berikutnya  di gelanggang sendiri di sebalik pintu tertutup.
Permainan pada tarikh 12 Oktober ditunda selama 35 minit selepas masalah penyokong dan ketika baru memulakan semula, pengadil membatalkan permainan selepas hanya tujuh minit apabila penyokong Serbia melemparkan suar bunga api ke padang dan ke arah penyokong Itali.
Penyokong Serbia juga dirakamkan berusaha untuk menghancurkan hambatan Perspex di Stadium Luigi Ferrari dan memotong jaring pelindung memisahkan mereka dari lapangan.
Persekutuan Bola Sepak Itali  (FIGC) memberitahu dalam sebuah kenyataan bahawa UEFA telah menyerahkan kemenangan 3-0 untuk Itali dan mengenakan hukuman lanjutan terhadap  Serbia, meskipun hal ini belum disahkan secara rasmi oleh UEFA.
Itali juga dikenakan hukuman larangan stadium satu perlawanan, menurut FIGC.
Sebuah kenyataan daripada badan yang menetapkan "kemenangan 3-0 yang diberikan kepada Itali dan dua perlawanan di balik pintu tertutup bagi Serbia, yang salah satu adalah bersyarat. Itali telah diberikan
satu permainan  bersyarat di balik pintu tertutup.
"Ini adalah keputusan bahagian disiplin UEFA yang bertemu hari ini [Jumaat] di Nyon, berdasarkan penamatan perlawanan antara Itali dan Serbia pada tarikh 12 Oktober di Genoa setelah rusuhan penonton oleh penyokong Serbia."
Serbia telah didenda €120000 dan Itali €100000. Penyokong Serbia juga tidak akan dibenarkan untuk membeli tiket untuk pasukan kebangsaan mereka tempat lawan. Kedua-dua persekutuan mempunyai enam hari untuk membuat rayuan atas keputusan tersebut.
Berita itu bererti Azzurri akan tiga mata di atas Kumpulan C selepas empat perlawanan. Serbia adalah tempat kedua, di atas Faroe Islands, dengan empat mata daripada empat perlawanan.

BlogMalaysia.com

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic