Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!

Walaupun Sepanyol dinobatkan selaku juara Piala Dunia, tetapi Diego Forlan telah diangkat oleh FIFA sebagai Pemain Terbaik kejohanan dengan menerima anugerah Adidas Golden Ball.

Adidas Golden Ball: Diego Forlan (Uruguay)

Diego Forlan telah dinamakan Pemain Terbaik di Piala Dunia 2010 oleh FIFA. Penyerang Uruguay berada di puncak dalam anugerah berprestij diakreditasikan oleh wakil media di depan pemain Belanda Wesley Sneijder dan penyerang sensasi Sepanyol David Villa. Forlan 31 tahun merupakan peranan utama dalam prestasi cemerlang negaranya di kejohanan Piala Dunia FIFA.
 
Lima gol penyerang itu mendorong pasukannya untuk menamatkan di tempat keempat dalam pertarungan global untuk pertama kalinya dalam 40 tahun, meletakkan statusnya sebagai salah satu pemain moden terhebat  dan tokoh yang penting buat pasukannya. Forlan merupakan fulkru dan fokus setiap serangan terbaik oleh pasukannya. Skuad Amerika Selatan itu kalah kepada Belanda 3-2 di separuh akhir, tapi prestasi mereka secara keseluruhan di perlawanan menghulurkan harapan besar untuk masa depan, dan Forlan layak diakui sebagai penyumbang untuk kejayaan bangsa kecil itu.

Lain-Lain anugerah:

Adidas Silver Ball: Wesley Sneijder (Netherlands)

Adidas Bronze Ball: David Villa (Spain)

Adidas Golden Boot: Thomas Muller (Germany) - 5 goals, 3 assists

Adidas Silver Boot: David Villa (5 goals, 1 assist)

Adidas Bronze Boot: Wesley Sneijder (5 goals, 1 assist)

Adidas Golden Glove: Iker Casillas (Spain)
Hyundai Best Young Player: Thomas Muller (Germany)

FIFA Fair Play Award: Spain

BlogMalaysia.com

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic