Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!

10 fakta menarik mengenai mimpi

Posted by Tokabaut Wednesday, July 7, 2010 , , ,


 10. Orang Buta Bermimpi


Orang-orang yang menjadi buta selepas lahir dapat melihat imej dalam mimpi mereka. Orang yang dilahirkan buta tidak melihat gambar, tetapi memiliki mimpi yang sama jelas melibatkan indra mereka yang lain suara, bau, sentuhan dan emosi. Sukar bagi orang yang dapat melihat membayangkan, tapi keperluan tubuh untuk tidur begitu kuat mampu menangani hampir semua situasi fizikal untuk mewujudkannya.

9. Anda Lupakan 90% daripada mimpi anda
 

Dalam masa 5 minit selepas bangun, setengah daripada mimpi anda dilupakan. Dalam 10, 90% hilang. Penyair terkenal, Samuel Taylor Coleridge, terbangun suatu pagi yang telah memiliki mimpi yang hebat (candu mungkin diinduksi) - dia meletakkan pena atas kertas dan mula untuk menggambarkan "visinya dalam mimpi" dalam apa yang telah menjadi salah satu puisi Bahasa Inggeris yang paling terkenal: Kubla Khan. Separuh jalan menulis (54 garis sebenarnya) dia diganggu oleh "Person from Porlock". Coleridge kembali ke puisi, tapi tidak mampu mengingat baki mimpinya. Puisi itu tidak pernah selesai.

8. Semua orang Bermimpi



Setiap yang menjadi manusia mimpi  (kecuali dalam kes-kes gangguan psikologi yang melampau), tetapi lelaki dan perempuan mempunyai mimpi yang berbeza dan reaksi fizikal yang berbeza. Lelaki cenderung bermimpi tentang lelaki lain, sementara wanita cenderung bermimpi tentang lelaki dan wanita. Selain itu, baik lelaki mahupun wanita mengalami reaksi seksual yang berkaitan fizikal untuk impian mereka terlepas dari apakah mimpi itu adalah seksual di alam; lelaki mengalami ereksi dan perempuan mengalami peningkatan aliran darah vagina.

7. Mimpi Mencegah Psikosis


Dalam sebuah kajian tidur baru, pelajar yang dibangunkan pada awal mimpi masing-masing, namun mereka masih dibenarkan tidur 8 jam, semua mengalami kesulitan dalam penumpuan, lekas marah, halusinasi, dan mengesan tanda-tanda psikosis hanya selepas 3 hari. Ketika akhirnya REM mereka diizinkan tidur otak pelajar menjadi kosong dengan peningkatan peratusan menghabiskan tidur dalam tahap REM. 

6. Kami Hanya Mimpi tentang Apa yang Kita Tahu


Mimpi kita sering penuh dengan wajah orang asing yang memainkan peranan tertentu - adakah anda tahu bahawa fikiran anda tidak mencipta wajah-wajah tersebut-  mereka adalah wajah nyata orang-orang yang pernah anda melihat selama hidup anda, tetapi mungkin tidak tahu atau ingat? Pembunuh jahat dalam mimpi kali terakhir anda mungkin jadi orang yang mengisi petrol untuk kereta ayah anda ketika masih kecil. Kita semua telah melihat ratusan ribu wajah melalui hidup kita, jadi kita memiliki jumlah bekalan watak-watak yang tidak akan habis untuk dimanfaatkan oleh mimpi kita.

5. Tidak semua orang mimpi berwarna

 

12% orang berpenglihatan bermimpi eksklusif dalam warna hitam dan putih. Mimpi peratusan yang lain dalam warna penuh. Manusia juga cenderung mempunyai tema yang biasa dalam mimpi, yang merupakan situasi yang berkaitan dengan sekolah, dikejar, berjalan lambat / di tempat, pengalaman seksual, jatuh, terlambat tiba, orang sekarang hidup mati, gigi tercabut, terbang, gagal sebuah pemeriksaan, atau kemalangan kereta. Tidak diketahui apakah kesan mimpi yang berkaitan dengan kekerasan atau kematian lebih emosional bagi orang yang bermimpi dalam warna daripada orang yang mimpi dalam hitam dan putih.

4. Mimpi adalah bukan berkaitan diri mereka



Jika anda bermimpi tentang suatu subjek yang khusus tidak semestinya mimpi itu berkaitan subjek itu. Mimpi bertutur dalam bahasa yang sangat simbolik. Fikiran bawah sedar cuba untuk membandingkan mimpi anda ke sesuatu yang lain, yang serupa. Ini seperti menulis puisi dan mengatakan bahawa kumpulan semut adalah seperti mesin yang tidak pernah berhenti. Tetapi anda tidak akan pernah membandingkan sesuatu untuk dirinya sendiri, misalnya: "Matahari terbenam yang indah itu seperti matahari terbenam yang indah". Jadi, apapun mimpi anda memilih simbol di dalamnya kebiasaannya tidak berkaitan dengan dirinya.

3. Pehenti rokok mempunyai mimpi lebih jelas



Orang yang merokok untuk waktu yang lama dan berhenti, telah melaporkan mimpi jauh lebih jelas daripada pengalaman biasanya. Sebagai penambahan, menurut Journal of Abnormal Psychology: "Diantara 293 perokok yg berhenti bagi antara 1 dan 4 minggu, 33% melaporkan mempunyai sekurang-kurangnya 1 mimpi tentang merokok. Dalam sebahagian besar mimpi, subjek tertangkap diri mereka merokok dan merasa emosi negatif yang kuat, seperti panik dan rasa bersalah. Mimpi tentang merokok adalah hasil dari pengeluaran tembakau, memandangkan 97% daripada subjek tidak memilikinya ketika mereka merokok, dan kejadian mereka secara signifikan berkaitan dengan durasi pantang. Mereka menilainya lebih jelas daripada mimpi biasa dan hasil kesan terbesar pengeluaran tembakau.

2. Stimuli luaran menyerang mimpi



Ini disebut Dream Incorporation dan merupakan pengalaman bahawa sebahagian besar daripada kita pernah mendengar suara dari realiti yang terdengar dalam mimpi kita dan dimasukkan ke dalam beberapa cara. Serupa (walaupun kurang luaran) misalnya akan terjadi apabila anda secara fizikal haus dan fikiran anda menggabungkan perasaan kepada mimpi anda.  

1. Anda lumpuh apabila anda tidur
 

Percaya atau tidak, tubuh anda hampir lumpuh selama anda tidur - kemungkinan besar untuk mengelakkan tubuh anda daripada bertindakbalas dengan mimpi anda. Menurut rencana Wikipedia tentang bermimpi, "Kelenjar mula mengeluarkan hormon yang membantu menggalakkan tidur dan neuron menghantar isyarat ke sumsum tulang belakang yang menyebabkan tubuh untuk berehat dan kemudian menjadi dasarnya lumpuh."

Bonus: Tambahan Fakta


1. Apabila anda berdengkur, anda tidak bermimpi.
2. Bayi tidak mimpi tentang diri mereka sendiri sampai sekitar usia 3. Dari usia yang sama, anak-anak biasanya memiliki lebih banyak mimpi buruk daripada orang dewasa sampai usia 7 atau 8.
3. Jika anda terbangun daripada tidur REM (Rapid Eye Movement) , anda lebih bermungkinan untuk mengingati mimpi anda dalam cara yang lebih jelas daripada jika anda terbangun daripada tidur malam penuh.

BlogMalaysia.com

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic