Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!

Pereka bola kontroversi Adidas Jabulani yang digunakan di Piala Dunia telah mengatakan pemain mengeluh "hanya kerana mereka tidak terbiasa dengan bola itu".

Bola yang dicipta di Universiti Loughborough di England oleh Dr Andy Harland dan rakan, tetapi belum diterima dengan baik.


Pemain Itali Giampaolo Pazzini mengatakan hal itu "bencana", Julio Cesar (Brazil) menyebutnya "sangat teruk dan seperti bola murah yang anda boleh membeli di pasaraya", penjaga gol Sepanyol Iker Casillas mengatakan "seperti bola pantai & bola busuk" sementara Jerman Marcus Hahnemann menyebutnya "kuda & bola terburuk yang pernah bermain bersama".

"Bola yang sangat teruk," penjaga gol USA Howard mengeluh. "Anda akan mendengar sekarang, anda akan mendengar pada minggu depan dan bulan depan."


Dan merujuk pada kesalahan Robert Green pada hari Sabtu yang menghalang England mendapat kemenangan ke atas Amerika Syarikat, Steven Gerrard berkata: "Kami tidak boleh mengkritik penjaga gol. Bola itu adalah sukar."

"Saya yakin untuk menyatakan tidak ada yang salah dengan bola itu," kata Harland kepada Mirror. "Kami melakukan penyelidikan bertahun-tahun untuk mendapatkan hasil terbaik. Bola ini mempunyai kurang panel berbanding bola sepak yang lain dan oleh kerana itu mudah meluncur di udara. Ini adalah bola yang paling stabil setakat ini. Saya pernah mendengar keluhan tetapi hanya kerana para pemain tidak terbiasa menggunakan bola itu."

Harland menambah bahawa beliau telah menawarkan untuk memberikan pemain England taklimat tentang bola sebelum mereka berangkat ke Afrika Selatan tetapi dia tidak dipanggil untuk itu.




LAGI BERITA
* Messi pula kritik bola Jabulani
* Penjaga gol Algeria turut buat kesilapan Green