Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!

David Moyes menyatakan England tidak dapat membantu tetapi perlu bergantung pada Wayne Rooney - kerana dia pemain yang terlalu hebat di kalangan pemain lain.

Pengurus Everton memberi Rooney kepercayaan di usia muda pada usia 16 tahun di bulan Ogos 2002.

Kemudian dia telah mengagumkan seluruh negara apabila tiga bulan kemudian penyerang itu menjaringkan gol pertamanya di Liga Perdana – meledak jaringan dari jarak 25 kaki ketika menentang Arsenal - lima hari sebelum ulang tahun ke-17.

Sangat jelas Rooney adalah pemain bola luar biasa, meskipun Moyes akhirnya kehilangan bintang itu ke Manchester United, kekagumannya tetap tidak berkurangan.

Beliau yakin England perlu memaksimumkan setiap kualiti yang dimiliki Rooney – walaupun sikap agresifnya boleh mengundang bahaya kepadanya.

Moyes berkata: "Orang mungkin mengatakan England terlalu mengharapkan Wayne, dan mungkin mereka benar.

"Tetapi siapa yang tidak mahu bila anda mempunyai seseorang dalam pasukan anda yang ada kemampuan, kekuatan, kegairahan dan keinginan?

"Seperkara lagi yang akan terjadi, adalah bahawa pihak lawan kemungkinan akan bimbang tentang dirinya dan memberikan orang-orang seperti Frank Lampard dan Steven Gerrard kesempatan dan peluang untuk menjaringkan gol.

"Tetapi Wayne tetap akan jaringkan gol juga. Kita telah melihat di musim lalu bagaimana dia melakukan jaringan secara semulajadi.

"Dia adalah pemain bola sepak semulajadi dan yang sangat penting dalam krisis apapun kerana kemampuan dan pemahaman tentang permainan membolehkan dia bermain pusat-setengah-pusat, pertahanan penuh dan pemain tengah juga. 

LAGI BERITA
* Capello akan nasihat Rooney kawal emosi