Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!


Salam,

Bagi yang mengenali blog Seri Bahasa mungkin sudah almaklum mengenai perkara ini. Jika yang belum mengetahui perkara ini, boleh klik pada link tersebut.

Jadi secara ringkasnya, Mister Linky itu kelihatan seperti aplikasi untuk blogger meletakkan link blog mereka di blog yang ada menyediakan widget tersebut. Tujuan asal meletakkan link di blog tersebut berniat ingin mendapatkan backlink berguna supaya dapat memudahkan carian google bagi blog dan sekaligus meningkatkan rating/pagerank blog.

Namun, backlink yang sepatutnya boleh dicari oleh agen lelabah google. Sekiranya link yang dimasukkan itu tidak dapat dicari oleh lelabah,  maka link itu digelar sebagai deadlink. Deadlink yang terlalu banyak akan membuat prestasi blog merosot.

Perumpamaan ini mungkin betul mungkin salah. Apabila disebut sesawang, semestinya memerlukan banyak jalur benang supaya boleh membentuk satu sesawang yang kukuh dan mudah untuk lelabah bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Maka, sama halnya dengan  laman sesawang yang memerlukan banyak backlink supaya lelabah google dapat mencari blog kita. Apa akan terjadi sekiranya lelabah yang ingin bergerak menemui banyak benang putus? Itulah dinamakan deadlink.

Berbalik kepada aplikasi Mister Linky, hasil kajian saya mendapati link yang diletakkan dalam aplikasi tersebut tidak akan membantu lelabah google menemui blog saya. Ada boleh menggunakan Reciprocal Link Checker untuk membuktikan kata-kata saya. Ini adalah hasil ujian yang telah saya lakukan.

Link Tokabaut dalam Mister Linky

 Hasil ujian di Reciprocal Link Checker. Result: Reciprocal link NOT Found

Ini ujian yang saya lakukan di blog http://neythehummingbird.blogspot.com/. Minta maaf terlebih dahulu kepada empunya blog. Ini bukan berniat untuk menjejaskan kredibiliti saudara sebaliknya sekadar ingin berkongsi maklumat sesama blogger memandangkan ramai juga blogger walaupun sudah lama berkecimpung, tetapi masih tidak mengetahui permasalahan ini termasuklah saya.

Cadangan saya supaya blogger yang ada menyediakan aplikasi Mister Linky ini dapat memansuhkan daripada blog saudara/saudari untuk kemaslahatan kita semua selaku blogger.

Diharap dapat disebarkan maklumat ini kepada rakan blogger yang lain. Segala yang baik datangnya daripada Allah SWT dan yang buruk daripada kelemahan diri saya sendiri. Terima kasih

BlogMalaysia.com

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic