Tokabaut News

Kini bukan sekadar Bola. Macam-macam ada!!!

Peraturan ofsaid (offside) dan Perangkap ofsaid (offside) dalam Bola Sepak

Ini bukan suatu kesalahan dalam dirinya sendiri untuk berada di kedudukan ofsaid (offside).

Seorang pemain berada dalam kedudukan ofsaid jika:

    * Dia lebih dekat ke garisan gawang lawannya dari kedua-dua bola dan pemain lawan kedua terakhir.

Seorang pemain tidak dalam kedudukan ofsaid jika:

    * Dia berada di separuh padang kawasan sendiri
    * Dia sejajar dengan pemain lawan kedua terakhir
    * Dia sejajar dengan dua pemain lawan terakhir

Melakukan suatu kesalahan ofsaid

Seorang pemain dalam posisi ofsaid hanya dikenakan hukuman jika, pada saat menyentuh bola atau dimainkan oleh salah seorang ahli pasukannya, dia, menurut pendapat pengadil, terlibat dalam permainan aktif dengan:

    * Mengganggu permainan
    * Mengganggu pihak lawan
    * Mendapatkan keuntungan dengan berada di dalam kedudukan tersebut

Tidak ada kesalahan

Tidak ada kesalahan ofsaid jika pemain menerima bola terus dari:

    * Sepakan gol
    * Lontaran ke dalam
    * Tendangan sudut

Kesalahan / Hukuman
Untuk setiap kesalahan ofsaid, pengadil menganugerahkan sepakan percuma langsung kepada pasukan lawan yang akan diambil dari tempat dimana kesalahan itu terjadi.


Ini adalah offside kerana nombor 10 merah adalah di depan semua pertahanan, hanya meninggalkan penjaga gol di belakang yang tidak cukup pemain untuk dia bermain onsaid. Posisi ini mungkin telah disebabkan oleh setiap pertahanan bergerak maju ke hadapan dalam apa yang disebut sebagai perangkap ofsaid.
 

Di sini kita dapat melihat bahawa pertahanan biru 3  telah gagal untuk naik ke atas bersama dengan pertahanan lain dan menjadikan pemain merah nombor  9 onsaid. Ini adalah contoh klasik di mana perangkap ofsaid gagal.


Peraturan ofsaid wujud untuk mengelakkan berlegar di sekitar gawang, di mana seorang pemain berdiri di samping penjaga gol pasukan lawan dengan harapan bahawa seseorang boleh menghantar bola kepadanya (mungkin menggunakan hantaran bola panjang), supayan dia boleh melepasi penjaga gawang. Yang akan membuat permainan sangat membosankan.
 

Nombor 9 merah tidak melebihi pertahanan 4 biru tetapi ofsaid kerana penjaga gol belum kembali ke gawang. Ini adalah salah satu kejadian yang jarang terjadi di mana penjaga gol tiada di gawang gol (misalnya minit terakhir perlawanan akhir Piala FA pada tendangan sudut) dan tidak sempat kembali dalam masa tetapi jika pasukan penyerang bermain bola seperti biasa, maka akan ofsaid kerana peraturan ofsaid memerlukan dua pertahanan berada di depan penyerang dan penjaga gol biasanya dianggap sebagai pertahanan.


Mengapa penjaga garisan (pembantu pengadil) selalu menyebut ofsaid tetapi sebenarnya tidak? Yah percaya atau tidak ini bukanlah sangat kesalahan mereka (kecuali keputusan bertentangan dengan anda atau pasukan anda), itu semua bergantung kepada sudut dan garis pandangan. Dalam gambar garis ungu merupakan garis pandangan penjaga garisan yang seperti yang anda lihat adalah agak miring, garis ini harus sejajar dengan garis gawang. Jadi, walaupun No 10 merah sedang bermain onsaid oleh pertahanan biru itu akan disebut ofsaid. Hal ini sangat malang tetapi akan berlaku dari masa ke masa.

1 Responses to Bagaimana peraturan ofsaid (offside) boleh berlaku.

  1. Unknown Says:
  2. Kalo team die dh masuk dlm kotak penalti pastu passing team die lebih dri team lawan mcm mana